Digitale beschikbaarheid van informatie binnen bedrijven is de laatste jaren ontzettend belangrijk. Er moet gezorgd worden dat deze informatie goed wordt verwerkt, anders ontstaan er problemen binnen het bedrijfsproces. Om die informatiestromen allemaal goed te laten verlopen, is er workflow management bedacht. Wat houdt workflow management precies in en welke voordelen kun je eruit halen als bedrijf? Lees snel verder om hier meer over te weten te komen.
Wat houdt workflow management in?
Eenvoudig gesteld houdt workflow management in dat informatiestromen binnen een bedrijf georganiseerd, beheerd en geanalyseerd worden. De digitale workflow wordt ook wel ‘werkstroom’ genoemd en is een geautomatiseerd proces. Je kunt het zien als een optelsom van diverse activiteiten die elkaar opvolgen om een uitkomst te verkrijgen. Een goed voorbeeld van zo’n werkstroom is het offerteproces. Je werkt met drie personen aan een offerte en iedereen heeft zo zijn eigen rol. De één maakt de inhoud, de ander de prijsindicatie en de laatste persoon keurt de offerte goed. Zet je een workflow in dan kan je er vanuit gaan dat dit proces in de juiste volgorde wordt gedaan om tot eindelijk het eindproduct te komen, de offerte. Zo krijgt elk persoon bij iedere stap een notificatie om tot actie over te gaan. Daarbij zijn er controles waar je niet achter loopt op de taken. De workflow is compleet als alle taken zijn voltooid.
Welke voordelen haal je precies uit workflow management?
Tegenwoordig hebben steeds meer bedrijven vraag naar workflow management. En dat is niet zomaar, omdat het je proces binnen je bedrijf heel efficiënt en flexibel kan laten lopen. Dat is nodig, want bedrijven merken dat ze steeds meer contactkanalen erbij krijgen. Het resultaat hiervan is dat informatie min of meer versnipperd raakt en je het overzicht kwijt raakt. Workflow management zorgt juist voor een goede doorstroming van informatie en zorgt dat de informatie op het juiste moment bij de juiste persoon aankomt.
Je krijgt met workflow management meer tevreden klanten
De dienstverlening die je als bedrijf aanbiedt aan klanten breng je met workflow naar een hoger niveau. Zo start je taken en workflows automatisch op. Daarbij hoeven je klanten en medewerkers niet langer te wachten dan nodig is en kunnen ze direct actie ondernemen. Zo gaat jouw bedrijfsvoering een stuk sneller, efficiënter en beter dan voorheen. Dit allemaal ongeacht het aantal afdelingen en grootte van je bedrijf. En dat is uiteindelijk waar je met je bedrijf naar toe wilt. Zeker in een steeds complexere wereld.